Zgodnie z art. 63 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. „ Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej”.
Przedmiotem SKARGI może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez organy i pracowników Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe załatwianie spraw.
Przedmiotem WNIOSKU może być w szczególności sprawa ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
WNIOSKIEM jest między innymi informacja zawierająca zastrzeżenia dotyczące jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz kwestii związanych z innymi produktami (np. nawozami) podlegającymi kontroli lub nadzorowanymi przez organy IJHARS.
Jak składać skargi i wnioski?
Skargi i wnioski można składać pisemnie:
- na adres:
Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych ul. Marszałkowska 115, 00-102 Warszawa
bądź
- bezpośrednio
- pocztą elektroniczną na adres wi_warszawa@ijhars.gov.pl
- poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą
- faksem pod nr +48 22 654 01 80
Skargi i wnioski można składać także ustnie do protokołu , sporządzanego w czasie spotkania z :
- Kierownikiem Wydziału Kontroli oraz pracowników załatwiających sprawy,
- Kierownikiem Wydziału Nadzoru oraz pracowników załatwiających sprawy.
Komórką organizacyjną koordynującą przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków w WIJHARS w Warszawie jest Wydział Administracji.
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków w siedzibie WIJHARS odbywają się:
- od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania Inspektoratu, tj. 7.45-15.45,
- oraz dodatkowo w poniedziałki w ramach dyżuru do godz. 17.45. (w przypadku gdy poniedziałek jest dniem wolnym od pracy w kolejnym dniu roboczym)
Mazowiecki Wojewódzki Inspektor przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w godzinach urzędowania WIJHARS, po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania z pracownikiem sekretariatu.
Jakie niezbędne dane należy podać przekazując skargę lub wniosek?
Skargi i wnioski zarówno te nadsyłane pocztą, jak i drogą elektroniczną (np. mailem), powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) osoby wnoszącej skargę lub wniosek oraz adres do korespondencji (z kodem pocztowym). Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu pocztowego mogą być pozostawione bez rozpoznania - zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Bez odpowiedzi pozostanie również korespondencja ponawiana w sprawach, które już zostały rozpatrzone, o ile nadawca nie przedstawi nowych faktów lub okoliczności (sprawy rozpatrywane w trybie art. 239 § 1 Kpa).
Jakie dane powinien zawierać wniosek dotyczący niewłaściwej jakości handlowej?
W przypadku wniosku dotyczącego jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych lub kwestii związanych z innymi produktami (np. nawozami) podlegającymi kontroli lub nadzorowanymi przez organy IJHARS, proszę wskazać: nazwę produktu będącego przedmiotem zastrzeżeń, numer partii produkcyjnej, nazwę i adres producenta/dystrybutora/importera (dane zawarte na opakowaniu lub etykiecie) oraz zastrzeżenia dotyczące produktu (opis oznakowania, cechy jakościowe).
UWAGA!
Do wniosku nie należy dołączać produktu , ponieważ jakość handlowa lub prawidłowość wprowadzania do obrotu (w przypadku nawozów) mogą zostać sprawdzone wyłącznie w toku urzędowej kontroli, w tym na podstawie urzędowo pobranych próbek.
Zasady doręczania odpowiedzi na skargę lub wniosek
Doręczenie na adres pocztowy (art 39. k.p.a )
Skargi i wnioski doręczane są na adres pocztowy za potwierdzeniem odbioru.
Doręczenie drogą elektroniczną ( art. 39 1 . § 1. k.p.a.)
Doręczenie odpowiedzi na skargę lub wniosek może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422), jeżeli uczestnik postępowania spełni jeden z następujących warunków:
1) złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej;
2) wystąpi do organu administracji publicznej o takie doręczenie i wskaże organowi administracji publicznej adres elektroniczny ;
3) w yrazi zgodę na doręczanie pism w postępowaniu za pomocą tych środków i wskaże organowi administracji publicznej adres elektroniczny .
UWAGA
W praktyce doręczenie elektroniczne w rozumieniu ww. ustawy wymaga posiadania przez uczestnika postępowania (składającego skargę lub wniosek) konta na e-PUAP ( E lektroniczna P latforma U sług A dministracji P ublicznej) i wskazania organowi związanego z nim elektronicznego adresu zwrotnego .
Posiadanie zwykłej skrzynki mailowej i wskazanie jej adresu nie jest wystarczające dla zrealizowania doręczenia elektronicznego.
Konto na e-PUAP można założyć pod adresem http://epuap.gov.pl/
W przypadku wątpliwości dotyczących rozpatrywania skarg i wniosków przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora JHARS prosimy o kontakt telefoniczny +48 22 654 01 80.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Mariusz Ciesielski
- Data udostępnienia w BIP: 2005-11-30 14:45:55
- Informacja zaktualizowana przez: Ewa Piszczek
- Data ostatniej aktualizacji: 2017-06-06 14:49:43
- Liczba odsłon: 6688
- Historia dokumentu: